Loading...

Small Changes – Vlees Consumptie

Small Changes – Vlees Consumptie

 

Een veganistisch of vegetarisch dieet volgen was een aantal jaren geleden alles behalve de norm. Sterker nog, de kans was groot dat als je je keuze om geen vlees te eten deelde met anderen, je een rare blik kreeg met de vraag “waarom?”.  Dit blijkt verleden tijd: over de afgelopen drie jaar is de hoeveelheid veganisten in de Verenigde Staten bijvoorbeeld gestegen met 600%.[1] Alhoewel het ‘geitenwollensokken’-vooroordeel vrijwel weggevaagd is, is er zeker nog veel misinformatie rondom het onderwerp.

 

Uit recent onderzoek – tot nu toe het meest uitgebreide onderzoek wat betreft het effect van landbouw op het klimaat – blijkt dat de grond die nodig is voor vee 83% inneemt van alle beschikbare landbouwgrond op de aarde. Maar het is ook zo dat juist deze grond zorgt voor 60% van alle broeikasgasemissie. Voor meer informatie over dit onderzoek, kijk naar dit artikel van de Guardian of naar het originele onderzoek.

Het feit dat vlees en zuivel dus zo schadelijk voor de aarde blijkt te zijn, betekent dat een van de meest effectieve manieren waarop individuen hun negatieve impact op het klimaat kunnen verminderen is hun dieet aanpassen. Ook de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) stelt dat het noodzakelijk is dat Nederlanders minder vlees gaan eten. Want hoewel het aantal veganisten en vegetariërs de afgelopen jaren is gestegen, legt de Rli uit dat vleesconsumptie na de jaren zestig door toegenomen welvaart hard omhoog is gegaan.

 

Ondanks het wetenschappelijk bewijs dat een veganistisch of vegetarisch dieet beter is voor het milieu, zijn er nog ontzettend veel mythes rondom deze diëten. De meest voorkomende zijn toch wel dat veganistisch of vegetarisch eten niet gezond zou zijn, of juist duurder.

Er wordt inderdaad gezegd dat een stukje vlees eten gezond voor je is. Maar uit onderzoek blijkt dat veel vlees eten het risico voor obesitas, kanker, en hartziektes verhoogd. Verder is men ook vaak sceptisch of een veganist of vegetariër genoeg proteïne binnen krijgt, omdat men denkt dat vlees, zuivel, en eieren de beste producten zijn voor de inname hiervan. Helaas bevatten vlees, zuivel, en eieren vaak ook veel verzadigde vetten en cholesterol. Dat betekent dus dat alhoewel deze producten proteïne bevatten, ze niet per se gezond voor ons zijn. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat vegetariërs en veganisten meer dan genoeg proteïne binnen krijgen met een gebalanceerd dieet – en zonder de vele verzadigde vetten en cholesterol.

Sommige mensen leggen uit dat ze het zich niet kunnen veroorloven om een veganistisch of vegetarisch dieet te volgen. Als je ervoor kiest om alleen maarverwerkte vleesvervangers en kant-en-klaar maaltijden te kopen, kan het inderdaad zo zijn dat zo’n dieet duurder uitpakt. Echter blijkt dat veel mensen ervaren dat een veganistisch dieet juist goedkoper uitpakt: fruit, groenten, rijst, tofu en bonen zijn wereldwijd de meest betaalbare producten, terwijl vlees gemiddeld het duurst is. Een betaalbaar dieet hangt dan ook af van wat we kiezen om te kopen en te eten.

 

Laten we daarom vandaag, op de wereldwijde dag voor veganisme, bewust nadenken over onze keuzes en onze vlees en zuivel consumptie. Ik vraag niet dat iedereen vanaf morgen veganistisch of vegetarisch is, maar dat iedereen ook #smallchanges doorvoert in hun dagelijks eetpatroon. Immers, een paar maaltijden per week zonder vlees of zuivel kan al een enorme impact hebben op de gezondheid van de mens én van de planeet. Bovendien wordt het ook steeds makkelijker om deze keuze te maken aangezien veganisme als ‘trendy’ wordt gezien en steeds meer opgepikt wordt door de mainstream cultuur. Dit jaar is dan ook niet voor niets het jaar van het veganisme!

[1] https://foodrevolution.org/blog/vegan-statistics-global/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *